مقدار مصرف فلوراید برای کودکان

مقدار مصرف فلوراید برای کودکان

تبلیغات
تبلیغات

منوهای سایت

عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور

تبادل لینک هوشمند






چت باکس


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آخرین نظرات کاربران

مقدار مصرف فلوراید برای کودکان

آیا فلورایدتراپی برای همه کودکان ضروری است؟

بله.کاربرد موضعی فلوراید در مطب دندانپزشکی برای تمامی کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌شود، حتی اگر کودکی پوسیدگی دندان نداشته باشد فلوراید موضعی به عنوان وسیله‌ای برای افزایش مقدار فلوراید مینای دندان تازه رویش یافته و افزایش مقاومت این دندان‌ها در برابر پوسیدگی توصیه می‌شود.

آیا فلورایدتراپی فقط برای کودکان استفاده می‌شود؟

نه، این کار برای بالغان هم موثر است. زیرا فلوراید نه‌تنها در پیشگیری از ضایعه جدید پوسیدگی دندان موثر است، بلکه در توقف یا حداقل کند کردن روند پیشروی ضایعات پوسیدگی فعال اولیه روی سطح دندان نقش مهمی دارد.

 

فلوراید تراپی کودک به چه صورتی انجام می‌شود؟

این کار در مطب دندانپزشکی با انواع مختلف فلوراید که می‌تواند به صورت ژل، کف و یا موادی به نام وارنیش باشد انجام می‌گیرد.

این مواد توسط دندانپزشک بر روی دندان‌ها مالیده می‌شوند. معمولا ژل‌ها و کف‌ها با وسایل مخصوص در داخل دهان قرار داده می‌شوند و ۴ دقیقه باید داخل دهان باقی بمانند ولی وارنیش‌ها با وسایلی مانند قلم مو صرفا بر روی دندان‌ها مالیده می‌شوند.

انجام این کار نیازی به بی‌حسی دندانپزشکی ندارد، برای کودک دردناک نیست و اغلب فلورایدها با طعم‌های مختلفی که برای کودک‌آزار دهنده نباشد ساخته می‌شوند.

انتخاب نوع روش فلورایدتراپی بر طبق صلاحدید دندانپزشک می‌باشد.

فلوروزیس دندانی چیست؟

در صورتی که در زمان تشکیل دندان‌ها فرد در محیطی باشد که آب آشامیدنی دارای میزان فلوراید بالاتر از حد مجاز باشد، دندان از طریق جریان خون میزان بالای فلوراید را دریافت می‌نماید.

این میزان بالاتر از حد مجاز موجب تغییر ترکیب کریستال‌های مینایی می‌گردد و دندان پس از رویش دارای نمای گچی شکل بوده و یا دارای لکه‌های قهوه‌ای می‌گردد.

این نما معمولا در همه دندان‌هایی که در زمان تشکیل در معرض آب آشامیدنی با فلوراید بالا باشند دیده می‌شود و ممکن است تعدادی از دندان‌ها و یا همه دندان‌های فرد دچار این نما باشند.

فلوروزیس با فلورایدتراپی موضعی در مطب دندانپزشکی اتفاق نخواهد افتاد.

 

آیا فلوراید تراپی برای کودک عوارض دارد؟

خیر. فلورایدتراپی در مطب دندانپزشکی هیچگونه عارضه‌ای به همراه ندارد.

زمان مناسب فلواریدتراپی کودکان

معمولا بر حسب وضعیت دندان‌های کودک دندانپزشک فواصل انجام فلورایدتراپی را تعیین می‌کند. فواصل بین چهار تا شش ماه برای بیشتر کودکان مناسب می‌باشد.

مسومیت با فلوراید؟

در فلورایدتراپی موضعی که در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود فلوراید به میزان مشخص و با رعایت اصول خاص استفاده می‌گردد. بنابراین بلع فلوراید به حداقل رسیده و هیچگونه احتمال مسمومیت وجود ندارد.

مسمومیت فلوراید در استفاده سیستمیک آن هم در صورت بلع مقادیر بسیار بالا ایجاد می‌گردد که بسیار نادر است.

مقادیر فلوراید که در هر فلوراید تراپی در دندانپزشکی استفاده می‌گردد بسیار اندک بوده و به هیچ وجه باعث مسمومیت حاد نمی‌گردد.

دهانشویه‌های حاوی فلوراید

این دهانشویه‌ها فقط برای کودکان بالای شش سال توصیه می‌گردد. اغلب این دهانشویه‌ها حاوی سدیم فلوراید هستند.

در صورت نظارت صحیح والدین در هنگام استفاده دهانشویه توسط کودک و آموزش خارج کردن کامل دهانشویه از دهان می‌تواند در پیشگیری از پوسیدگی موثر باشد.

فلوراید در خمیر دندان

خمیردندان‌ها حاوی مقادیری از فلوراید می‌باشند ولی این فلوراید به تنهایی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک کافی نیست و بهتر است برحسب وضعیت کودک فلورایدتراپی توسط دندانپزشک نیز انجام شود.

منبع: فلورایدتراپی چیست؟

 


می پسندم نمی پسندم
نویسنده : |
تاریخ : پنج شنبه 2 مرداد 1399 ساعت : 23:52
بازدید : 587

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: